تبلیغات
دکتر صاحباری - با آرتروز زانو چه کنیم؟
دکتر صاحباری
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ به پاسخدهی سوالات رایج در مورد بیماری های روماتیسمی و شیوه درمان و عوارض آنها و راههای پیشگیری از عوارض و ابتلا به بیماری های شایع جامعه کنونی مانند آرتروز و پوکی استخوان می پردازد

مدیر وبلاگ : دکتر مریم صاحباری
نظرسنجی
وبلاگ پیش رو چقدر در پاسخ دهی به سوالات شما مفید است؟




آرتروز زانو:

بیماری آرتروز زانو که جزو شایعترین بیماری های جهان است در واقع نتیجه ساییده شدن غضروف مفاصل زانو است. اگر استخوان ران مرغ و یا ران گوسفند را دیده باشید . غلاف سفید رنگی را در انتهای استخوان دیده اید که کار آن جلوگیری از ساییده شدن سر استخوانها در داخل مفصل بر روی هم است.  این غضروف ها با افزایش سن به مرور تحلیل می رود. استفاده نامناسب از مفاصل مثل دوزانوویا چهار زانو نشستن، بالا و پایین رفتن از پله ، استفاده از کفش های پاشنه بلند غیر استاندارد ، کار هایی که با نشستن روی زانو ها به مدت طولانی و یا حرکاتی مثل بلند کردن بارهای سنگین و یا بیل زدن همراه است باعث آسیب مضاعف به مفصل می شود.  چاقی نه تنها با وارد کردن بار اضافه به مفصل بلکه با تولید مواد سمی در داخل مفصل به غضروف آسیب می زند.  

علائم بیماری بصورت درد زانو موقع راه رفتن و یا خشکی به دنبال عدم فعالیت. سرو صدای زانو موقع حرکت دادن و گاه تورم زانو می باشد.

برای درمان ابتدا باید به فکر پیش گیری از پیشرفت بیماری بود.  اولین قدم کاهش وزن است که درمورد آن به تفضیل در مبحث آن توضیح داده ام. اگر قرار است تنها یک کار برای سلامت خود بکنید به جای خریدن قرص های گران با تاثیرات نامعلوم، وزن خود را کم کنید هر چند سخت ولی مقدور است.

قسمت مهم دیگر اصلاح شیوه های زندگی است:

از دوزانو چهار زانو نشستن بپرهیزید. یا پای خود را دراز کنید ( یک ببخشید بگوئید و بندازید گردن من ! بگوئید دکترم گفته! ) و یا روی صندلی بنشینید. البته نه اینکه روی صندلی پای خود را جمع کنید و بنشینید!

پله های منزل و محل کار را در حد توان حذف کنید. برای تعویض خانه پله دار خود برنامه ریزی کنید. اگر در خانه جلوی در اتاق ها پله ای دارید با یک بنائی کوچک از شر آن خلاص شوید. اگر باز هم مجبورید از پله استفاده کنید. روی هر پله بایستید و به پله دیگر بروید(هر دو پا را روی یک پله بگذارید و بعد پله بعدی به همین صورت و از دسته پله ها برای انداختن وزن خود روی آن استفاده کنید.)

برای آشپزی   کنار گاز یک صندلی بلند و با ارتفاع مناسب بگذارید و روی آن بنشینید . یا 4 پایه ای زیر پای دردناک بگذارید.

از توالت فرنگی استفاده کنید.اگر در منزل موجود نیست از صندلی های مخصوص که در لوازم طبی به فروش می رسد استفاده کنید.

در موقع پیاده روی از کفش طبی مناسب که کف لژدار داشته باشد استفاده کنید. مسافت طولانی را انتخاب نکنید. هر 10 دقیقه 5 دقیقه استراحت بدهید  یا بنشینید یا تکیه به جایی بدهید و بایستید. بیشتر از نیم ساعت در هر بار راه نروید. روی زمین صاف  و بدون پستی بلندی پیاده روی کنید.

در منزل زانو ها را ورزش دهید. در حالی که روی صندلی نشسته اید  پا را از ناحیه ران به جلو (همراه با زانو ها) صاف کنید تا ده بشمرید و نگهدارید و بعد پایین بیاورید و بعد پای بعدی. از روزی 10 بار برای هر پا شروع کنید هر هفته 5 بار به هر پا اضافه کنی تا به 50 بار در روز برای هر پا برسد. در حالی که روی زمین صاف نشسته اید و پاها را دراز کرده اید آنها را ازناحیه زانو به زمین بفشارید تا 10 بشمرید و پا را شل کنید و مجدد انجام دهید. دفعات مثل بالا.

زانوها را با زانوبند  کشی گرم نگهدارید ولی سفت نبندید.

اگر در موقع راه رفتن احساس عدم تعادل می کنید ، از واکر استفاده کنید. واکر های چرخ دار برای اینکه بتوانید در خانه و یا بیرون راه بروید و زمین گیر نشوید خیلی مفید است.  راه رفتن شما مهم تر از این است که از استفاده از عصا  و یا واکر خجالت بکشید.

مصرف پماد های طبی ضد درد موضعی اگر مرتب و روزانه به دفعات تجویز شده توسط پزشک  انجام شود. بعد از مدت دو تاسه هفته موثر خواهد بود.

تنها داروی کمکی که ثابت شده درترمیم غضروف نقش دارد روغن ماهی است.

داروهای غضروف ساز در اصطلاح عامیانه،  در مدت طولانی و با مصرف مقدار کافی حداقل دو یا سه بار درروز شاید در تخفیف علائم موثر باشد. اثر قطعی آن اثبات شده نیست. اگر از لحاظ هزینه تحمیلی به شما نیست  باید دوره طولانی حداقل 4 تا 6 ماه مصرف کنید تا متوجه اثرات آن بشوید . بنابراین مصرف پراکنده دارو و یا یک دوره کوتاه از آن معادل هدر دادن پول شماست. از آنجا که این داروها معجزه نمی کند اگر قادر به تهیه آن نیستید احساس عذاب وجدان نکنید. با مصرف مواد غذایی سالم و کاهش وزن و ورزش های مناسب زانو و مصرف ماهی و یا روغن ماهی ، سویا و آلوئه ورا به مفصل خود کمک کنید.

تغذیه مناسب با میوه و سبزی تازه ، ماهی و ویتامین ث در ترمیم غضروف موثر است.

تغذیه مناسب برای تقویت غضروف: اول از همه تغییر رژیم غذایی برای کاهش وزن ( به این قسمت در وبلاگ مراجعه کنید). مصرف سبزی و میوه تازه. استفاده از ماهی و روغن ماهی و تامین نیاز ویتامین Dبدن با مشورت پزشک. گیاه آلوئه ورا برای مفاصل مفید است. برای استفاده از آن ابتدا رویه سبز رنگ برگ را با چاقو از قسمت گوشتی داخل برگ جدا کنید. بعد قسمت گوشتی را کامل بشورید تا مایع لزج روی آن تمیز شود. حالا قسمت گوشتی برگ گیاه می ماند که میتوانید به صورت های مختلف آن را مصرف کنید. در سالاد بریزید با کمی گلاب و شکر و یا چند قطره ابلیموو شکر بخورید. من معمولاآن را به قطعات 10 سانتی تقسیم می کنم و در فریزر می گذارم و هر بار با یک نوع میوه مثل هلو ، انگور، انبه و یا هر میوه ای که در دسترس است در مخلوط کن می ریزم  و عملا به جای یخ از آن استفاده می کنم.

در مورد تزریق داروهای غضروف ساز در زانو یعنی انواع ژل های غضروفی به اسم های هیالگان، فرماترون، ادانت و هیالوبریکس و غیره باید بگویم  این داروها مثل گریس که لای چرخ دنده ریخته می شود باعث نرم تر شدن حرکات مفصلی روی هم می شود. از درد و خشکی زانو می کاهد اما اثر آن  حدودا تا 4 تا 6 ماه باقی میماند. اثر دائمی ندارد و معمولا باید تکرار شود. عوارض خاصی ندارد . بعضی بیماران نیز از تزریق آن احساس رضایت نمی کنند. اگر زانوی شما احساس خشکی شدید و درد دارد و با درمان های فوق به نتیجه نرسیده اید  و هزینه آن برای شما تحمیلی نیست یک دوره می توانید آن را امتحان کنید .

اگر زانو تورم و تجمع مایع داشته باشد شاید پزشک معالج شما تزریق کورتون را صلاح بداند که برای کاهش درد و تورم مفصل مفید است.

مصرف مداوم مسکن توصیه نمی شود.پماد های مسکن موضعی را روی مفاصل بمالید. مقدار مناسب و کافی برای زانو به اندازه 2 بند انگشت برای هر زانو . 5 تا 10 دقیقه روی زانو را لخت بگذارید تا پماد به لباس جذب نشود. 2 تا سه بار در روز این عمل را انجام دهید و بعد از مدت یک تا دوهفته متوجه اثر آن شوید.  

اگر به مهمانی میروید و یا قرار است فعالیت زیادی بکنید قبل از شروع آن از یک مسکن برای راحتی در طول روز استفاده کنید

اگر فیزیوتراپی در دسترس شما هست و قرار نیست برایش راه زیادی بروید می توانید با تجویز پزشک معالج خود آن را امتحان کنید. ورزش های آن را درمنزل تکرار کنید.

 

 

 

 





نوع مطلب : درمان، پاسخ سوالات رایج ، تعاریف، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 21 شهریور 1392
جمعه 13 مرداد 1396 05:45 ب.ظ
سلام وقت بخیر پدرم با ۸۵ سال هردو زانو دارای آرتوروز شدید می باشد و به زحمت جابجا شده است امکان تزریق ژل به زانو وجود دارد راهمایی فرمایید
شماره تلگرام ۰۹۱۲۷۰۲۳۸۵۹
شنبه 30 اردیبهشت 1396 01:08 ق.ظ
Hi there friends, its impressive post concerning tutoringand
entirely defined, keep it up all the time.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:39 ق.ظ
This article will assist the internet users for creating new web site or even a weblog
from start to end.
جمعه 25 فروردین 1396 12:55 ب.ظ
When someone writes an post he/she keeps the thought of a user
in his/her brain that how a user can be aware of it.
So that's why this paragraph is perfect. Thanks!
شنبه 2 مرداد 1395 01:43 ب.ظ
با سلام و عرض ادب جناب آقای دکتر 42 ساله هستم 21 سال قبل عمل رباط زانوی چپ انجام دادم بعدا 38 ساله بودم عمل HTO توسط دکتر میرزاطلوعی ارومیه انجام دادم حدود 2 ماه قبل پیچ و پلاک در آوردم کمی نسبت به قبل از در آوردن پیچ و پلاکها درد زانو دارم. چون شغلم محیط بانی و ورزشکارهم هستم مستدعیست ارشاد فرمائید آیا پیاده روی یا دو، دوچرخه سواری و شنا در استخر برا ی دوری از تعویض مفصل و بهبود زانو مناسب است یا ورزش را کنار بزارم. متشکرم
چهارشنبه 23 تیر 1395 07:28 ب.ظ
سلام 27 سالم هست و زانوم پرانتزی دکتر موافقه عمل هست ولی جرات گفتنشم پیش خونوادم ندارم میگن تو لازم نداری میترسن ...بنظرتون من اگه عمل کنم پام صاف شه این نبود غضروف زانوم که باعث شده همیشه پام صدا بده حتی ارنج دستم ..درست میشه؟؟ یا فقط پاهام صاف میشه و زانو دردم میمونه؟؟ ممنونتونم اگه جوابمو بدید
یکشنبه 21 تیر 1394 03:01 ب.ظ
ایا ساییدگی کشکک قابل درمان است
یکشنبه 21 تیر 1394 03:01 ب.ظ
ایا تمرینات بدن سازی جلو پیشرفت ارتروز را میگیرد و باعث از بین رفتن خشکی مفاصل میشود
یکشنبه 21 تیر 1394 03:00 ب.ظ
9383
خواهشا بمن زودتر پاسخ دهید 30 سالمه ، 9 ماهه زمین گیر شدم بخاتر نرمی غضروف و محدودیت حرکتی. خیلی ممنون منتظر جوابتونم
یکشنبه 21 تیر 1394 02:59 ب.ظ
سمیه هستم. این چنتا سوال رو من پرسیدم. ببخشید منقطع پیام فرستادم میخاستم درد دل کنم. من الان 4 ساله منتظرم خانوادم راضی بشه با فرد مورد علاقم ازدواج کنم همین ک بابام راضی شد من پا درد شدید گرفتم. 50جلسه فیزیوتراپی رفتم و همه جور ورزش کردم. میخام خودمو خوب کنم راهشو بلد نیستم. دکترم گفته بیا سه بار ژل تزریق کنم. ایا برم یا خطر ناکه
یکشنبه 21 تیر 1394 02:54 ب.ظ
9383
خواهشا بمن زودتر پاسخ دهید 30 سالمه ، 9 ماهه زمین گیر شدم بخاتر نرمی غضروف و محدودیت حرکتی. خیلی ممنون منتظر جوابتونم
یکشنبه 21 تیر 1394 02:51 ب.ظ
ایا تمرینات بدن سازی جلو پیشرفت ارتروز را میگیرد و باعث از بین رفتن خشکی مفاصل میشود
یکشنبه 21 تیر 1394 02:49 ب.ظ
ایا ساییدگی کشکک قابل درمان است
شنبه 1 فروردین 1394 08:47 ق.ظ
سلام من ۱۶ سال دارم
وقتی چهار زانو میشینم بعد از بلند شدن زانو هام تا حدی خشک میشن(تغریبا ۳۰ ثانیه) میخواستم ببینم طبیعیه یانه.
اگر نیست مشکل چیه.
باتشکر
دکتر مریم صاحباریطبیعی هست
چهارشنبه 14 اسفند 1392 04:11 ب.ظ
با سلام و خسته نباشد من 29 سال دارم چندین بار فیزیو تراپی ولیزر کردم اما درد زانوهایم خوب نشده و به گفته پزشکهایی که آزمایشات منو دیدند مقدار کمی مایع در زانوهایم جمع شده و هنگام حرکت زانوهایم صدا میدهد به تجویز آخرین پزشکم 4 هفته میبایست تزریق هیالگان داشته باشم اما به با مطالعه ای که داشتم اثر این تزریق کوتاه مدت است و با توجه به اینکه من قصد باردار شدن دارم قبل از آن باید این معضل رو درمان و برطرف کنم در ضمن وزن من هم 48 کیلو و مناسب است پیشنهاد شما چیست آیا به تزریق ادامع بدم یا با ورزش و رژیم غذایی در مان کنم ؟ممنون
سه شنبه 19 آذر 1392 10:12 ق.ظ
شما فوق العاده اید ممنون از شما
پنجشنبه 11 مهر 1392 10:42 ب.ظ
بسیار مممممممممممنون از پاسخگویی و سپاس از لطف و محبتتون
پنجشنبه 11 مهر 1392 01:38 ب.ظ
با سلام وخسته نباشید به شما دکتر عزیز و تشکر از شما بابت اطلاعات مفیدی که در اختیارمون میذارین . من 42 سالمه و متاهل و مدتیست که مشکل درد زانو دارم که دکتر گفت سائیدگی زانو دارم که از گفته های شما متوجه شدم همون آرتروز زانوست ، قبلا کلاس ایروبیگ میرفتم حالا مدتیه نمی رم و در خونه تردمیل دوچرخه داریم ، می خواستم بدونم که کدوم برای وضعیت من بهتره؟ و چند دقیقه در روز باشه ؟ در ضمن اضافه وزن دارم و کمی هم در قسمت رانها واریس البته زیر زانو هم رگهاش کمی سیاه یا همون حالت بنفش رنگ شده . در تهران هستم وبه دلیل بالا و پایین بودن شیب دار بودن منطقه زندگیمون نمی تونم خیلی پیاده روی کنم ،شایدم تنبلم و ..... مممممممممممممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایین . با تشکر از شمادکتر مهربان و عزیز.
دکتر مریم صاحباریسلام عزیزم . در کل باید بدانید که حذف ورزش چاره مناسبی برای رهایی از درد نیست. استفاده از تردمیل به شرطی که کفش ورزشی مناسب ( کف ضخیم ) و بدون شیب باشد و مدت آن در هر بار ورزش در طول روز بیش از ده دقیقه نشود به مرور باعث کاهش وزن و تقویت عضلات 4 سر می شود و خوب است . در کل دوچرخه فشار کمتری به زانو می آورد ولی باز هم ده دقیقه ورزش استراحت در کل روز می توانید نیم تا یک ساعت روی دستگاه بروید. ولی از کم شروع کنید آهسته آهسته زیاد کنیدو ابتدا با رژیم وزن کم کنید بعد ورزش سنگین شروع کنید تا فشار کمتری به مفاصل وارد شود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی