تبلیغات
دکتر صاحباری - پوکی استخوان چیست؟ از پیشگیری تا درمان
دکتر صاحباری
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ به پاسخدهی سوالات رایج در مورد بیماری های روماتیسمی و شیوه درمان و عوارض آنها و راههای پیشگیری از عوارض و ابتلا به بیماری های شایع جامعه کنونی مانند آرتروز و پوکی استخوان می پردازد

مدیر وبلاگ : دکتر مریم صاحباری
نظرسنجی
وبلاگ پیش رو چقدر در پاسخ دهی به سوالات شما مفید است؟




تعریف قابل فهم از پوکی استخوان

هر فردی از زمان تولد شروع به افزایش تجمع مواد محکم کننده استخوان در استخوان های بدن می کند. با هر سال افزایش سن میزان رسوب کلسیم و مواد لازم برای حفظ استحکام استخوان بیشتر می شود و در سن 30 سالگی به حداکثر خود می رسد و بعد از آن سالانه مقداری از این تراکم کاسته می شود. تا سنین  5 تا 10 سال بعد از یائسگی در خانمها و بعد از 70 سالگی در آقایان که این تراکم بقدری کم می شود که به مرز پوکی استخوان می رسد. حال اگر بیماری های خاص و یا مصرف داروهای خاصی اتفاق بیفتد ویا سوء تغذیه و یا زمینه ارثی باشد شاید پوکی استخوان زودتر نیز اتفاق بیقتد. استخوانی که دچار پوکی می شود. قدرت تحمل  ضربه ها و فشار زیاد را ندارد و می تواند با یک ضربه معمولی دچار شکستگی شود. در حالت معمول بیشترین میزان پوکی در مهره های کمری اتفاق می افتد که معمولا  علامتی ندارد ، در صورت ایجاد شکستگی ، درد شدید مهره، ایجاد قوز در پشت و کاهش قد تظاهر می یابد. اما شکستگی خطرناک و پر عارضه شکستگی سر استخوان ران است که هدف از پیشگیری و درمان پوکی استخوان جلوگیری از این حادثه است.

چه عواملی باعث می شود تا استخوانی محکم و سالم برای خود بسازیم؟

در واقع طبق توضیح قبلی من متوجه شده اید که مسئله جلوگیری از پوکی استخوان از دوران طفولیت شروع می شود. دیده شده کودکانی که تا سنین بلوغ از لبنیات و ویتامینِDکافی برخوردار هستند و ورزش می کنند قوام استخوانی بهتری دارند. درضمن فعالیت های ورزشی مثل دویدن ؛ پیاده روی ، ورزش های گروهی و هر آن چه با ضربه به کف پا همراه است باعث تشکیل استخوان قوی تر میشود.

متاسفانه امروزه شاهد مدارسی هستیم که به علت غیر انتفاعی بودن و جهت صرفه جویی در هزینه در خانه های قدیمی با حیاط کوچک  تشکیل می شوند . اتاق هایی که نه آفتاب گیری مناسب دارد  و حیاطی بدون جای کافی برای بازی بچه ها و چقدر هم پرطرفدارند چون کتاب تست فلان و روش آموزش زبان بهمان دارد و متاسفانه وزارت آموزش پرورش استانداردهای یک مدرسه مناسب را در نظر نمی گیرد. از طرفی زندگی آپارتمانی با عدم تماس با آفتاب ، بازی های کامپیوتری و عدم وقت کافی والدین برای بیرون بردن بچه ها باعث شده که به زبان ساده بچه های پوکی تحویل جامعه بدهیم ، و احتمالا خودمان نیز پوک بار آمده باشیم‼!

در هر صورت در حال حاضر موقعیت جغرافیایی منطقه ما طوری است که توصیه زیادی به در معرض آفتاب مستقیم قرار گرفتن نمی شود ( روزانه 20 دقیقه در معرض نور مستقیم افتاب قرار گرفتن با دست و پای لخت نیاز روزانه را رفع می کند) به علت خطر سرطان پوست و سایر خطرات. از طرفی غذاهای غنی شده از ویتامینِ D نیز در ایران نایاب است. پس توصیه می شود با مراجعه به پزشک و آزمایش سنجش میزان ویتامین D از ذخایر بدن خود مطلع شوید . بعد با توجه به شرایط شما پزشک با آمپول و یا قرص های ویتامین D ذخایر بدن را به مقادیر نرمال می رساند و ادامه تامین ذخایر بر عهده پزشک است.

منابع طبیعی ویتامین :Dروغن کبد ماهی , چربی موجود در گوشت ماهی ساردین , شیر , قزل الاو زرده تخم مرغ است.

اما مسئله بعدی دریافت کلسیم خوراکی کافی از مواد غذایی است  به طور متوسط روزانه 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم در بالغین باید مصرف شود. لیست کلسیم موجود در مواد غذایی مطلب بعدی می گذارم تا تغذیه خود را برآن اساس تنظیم کنید.

سوم فعالیت بدنی مناسب است. روزی نیم ساعت ورزش که با تحمل وزن بر پاها همراه باشد ، مثل پیاده روی ، دویدن ، آئروبیک و غیره در حفظ سلامت عضلات برای جلوگیری از زمین خوردن و سلامت استخوان ضروری است.

عادت به ورزش کردن را از بچگی در فرزندان خود ایجاد کنید..

در خانم ها یادسگی با حذف هورمون های جنسی در بدن باعث پوکی استخوان می شود. مصرف سویا که به صورت آجیل و شیر سویا و یا نوع آماده طبخ به جای گوشت در بازار موجود است با داشتن موادی با اثرات مفید استروژن، اندکی در پیشگیری از این عارضه موثر است. این ماد با نام فیتواستروژن علاوه بر سویا در گیاهان گونه نخودو دانه قهوه نیز موجود است.

برای تشخیص پوکی استخوان چه باید کرد؟

اول از همه باز هم این موضوع را روشن می کنم  که این دیدگاه عامیانه اشتباه و باعث سردرگمی پزشک و بیمار است که پوکی استخوان را با آرتروز ستون فقرات و یا زانو اشتباه می گیرند و تعداد زیادی بیمار به من مراجعه می کنند  که از درد کمر و یا زانو شاکی هستند و برایشان آزمایش پوکی استخوان در خواست شده و درد را به آن نسبت داده اند و یا از من می خواهند برایشان آزمایش پوکی بنویسم . پوکی استخوان علامتی ندارد مگر ایجاد شکستگی در مهره ها و ران و ناشایعتر در سایر استخوان های بدن .

بطور معمول توصیه می شود خانم ها در سن 65 سالگی و آقایان در سنین 70 سالگی یک آزمایش تراکم استخوان بدهند. مگر در موارد خاصی که بیماری همراه و یا مصرف داروهای مولد پوکی استخوان و یا از کارافتادگی زودرس تخمدان  و سایر علل در شرح حال بیمار باشد با تشخیص پزشک این کار انجام می شود.

در افراد تحت درمان ، حداقل بعد از 2 سال نتایج ظاهر می شود پس اصرار به تکرار این تست نداشته باشید.

متاسفانه الان در دست دختر 18 ساله هم شما این تست را می بینید که چون دستگاه برای سن 30 سال به طور معمول تنظیم می شود و از طرفی تا 30 سالگی هنوز تراکم استخوان به حداکثر خود نرسیده است  من خودم بلد نیستم تفسیر این تست ها بدون جداول خاص که در مقالات موجود است چگونه انجام می شود؟  باید بگویم اگر به درخواست بیمار در سنین قبل از 65 سال لازم باشد این کار انجام شود ، این حق را برای بیمار قائل هستیم ولی اگر علت علمی نداشته باشد استفاده از بیمه برای انجام آن  به نظر من درست  نیست.

راهکارهای درمانی:

برای درمان این بیماری (و در موارد لزوم مثل مصرف کورتون پیشکیری از بیماری) خوشبختانه داروهای متفاوت موجود در دنیا در ایران نیز موجود است. انتخاب نوع دارو با توجه به تزریقی و خوراکی بودن آن ، سن بیمار و میزان جذب داروی خوراکی ، عدم تحمل گوارشی و شدت پوکی توسط پزشک انجام می شود که از حوصله این بحث خارج است. آنچه مهم است مدت درمان است که طولانی است و باید با دقت و درزمان مناسب دارو مصرف شود و تداوم به مصرف دارو مهم تر از نوع دارو می باشد. مصرف داروی تزریقی نیاز شما به مصرف کلسیم و ویتامین D روزانه را رفع نمی کند.

در مورد نوع داروهای کلسیم لازم به توضیح  است که در کسانی که

الف- سن بالا دارند معمولا بالای 50 سال به علت کاهش اسید معده

ب-  کسانی که داروهای کاهش دهنده اسید معده مصرف می کنند

ج- کسانی که سنگ کلیه دارند

د- ترجیحا در بارداری و شیردهی

نوع کلسیم سیترات مصرف شود تا جذب کافی و  عدم تشدید سنگ کلیه در افراد مبتلا را به همراه داشته باشد. کلسیم معمول که اثر دهی بیشتر و جذب بالاتری دارد کربنات است. نوع سیترات را می شود ناشتا یا با غذا خورد. خورد ولی نوع کربنات که اکثر کلسیم ها ازاین نوع هستند باید حتما با غذا خورده شوند.

مصرف 500 میلیگرم کلسیم در هر وعده باعث جذب کلسیم در حد مناسب می شود. از یک جا خوردن قرص های کلسیم ، مصرف آن با ماست وشیر ، و مصرف قرص های کلسیمی 1000 میلیگرم یک بار در روز بپرهیزید.

برای اینکه بفهمید قرص خوبی خریده اید.، در یک لیوان سرکه غلیظ وخوب  یک قرص کلسیم را بیندازید باید ظرف نیم ساعت حل شود.

نیاز روزانه شما به ویتامین D در روز 800 تا 1000 واحد هست ، البته بعد از تکمیل کمبود بدن که به آن اشاره کردم. اگر با تعداد قرص های کلسیم خود به این مقدار نمی رسید باید با پزشک خود برای دریافت مقادیر تکمیلی مشورت کنید.

در کسانی که سنگ کلیه دارند هنوز اتفاق نظر نیست ولی توضیه می شود هر چند وقت یکبار ذخایر بدن سنجش و در صورت کمبود اصلاح شود.

سوال مهم : در کنار درمان های داروئی چه اقداماتی ضروری است؟

اغلب افرادی که در معرض پوکی استخوان شدید هستند قشر سالمند جامعه هستند که انجام احتیاطاط خاص در حد و گاها اغراق نیست اگر بگویم بیش از درمان مهم است.

1.اول از محیط خانه خود شروع کنید: مسیر رفت و آمد را از وسایل دست و پاگیر که باعث زمین خوردن می شود خالی کنید. زمین خوردن در حد سکته قلبی و مغزی در این سن و با این بیماری بلکه بیشتر خطرناک است.

2.اگر جلوی در توالت یا اتاق پله دارید با یک بنائی از آن راحت شوید

3. کف منزل شما باید با فرش و موکت پوشیده باشد ، سرامیک و گرانیت و هر چه خطر سر خوردن دارد یعنی سم و بلا در سن شما

4.  اگر خوب نمی بینید به چشم پزشک در اسرع وقت مراجعه و عیب بینائی خودر ا  اصلاح کتید

5. اگر در شب دید خوب ندارید یک عصا کنار تخت برای بلند شدن و تا دستشوئی رفتن مهیا کنید

6. دمپائی مناسب با کف عاج دارد و یا خار دار که لیز نباشد در منزل و کفش هایی با کفی پهن  و غیر صاف و پاشنه یکسره پهن در بیرون تهیه کنید

7. در توالت و حمام کنار شیر آب یک وسیله مثل جای حوله ای به دیوار بزنید تا زیر دوش و موقع بلند شدن دست خود را به آن بگیرید و زمین و سر نخورید

8. اگر فشار خون دارید و داروی ادرار آور می خورید و به علت آرتروز خوب راه نمی روید به پزشک خود بگوئید داروی شما را عوض کند تا مدام در راه دستشویی نباشید. از مصرف این داروها در شب پرهیز کنید و زمان آن را طوری تنظیم کنید که در بیداری دستشوئی بروید.

9. نرمش و ورزش سبک عضلات پا را تقویت می کند و مانع زمین خوردن می شود در ضمن به حفظ تراکم استخوان نیز کمک می کند.

10. در روزهای برفی و بارانی در حد ممکن از منزل بیرون نروید . در صورت اجبار عینک آفتابی استفاده کنید تا دید خوبی داشته باشید. چکمه های با کف مناسب برای راه رفتن روی برف و عصا فراموش نشود.

11. باز هم مثل قبل می گویم سلامت شما و نوانائی حفظ فعالیت های روزمره خیلی مهم تر از حرف مردم هست. هر وقت احساس نیاز کردید از عصا و یا واکر برای راه رفتن استفاده کنید.

 

 

 

 

 





نوع مطلب : درمان، عوارض، پاسخ سوالات رایج ، تعاریف، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 4 مهر 1392
شنبه 31 تیر 1396 09:12 ق.ظ
We are a bunch of volunteers and starting a brand
new scheme in our community. Your website provided us with helpful info to work on. You have done an impressive activity and
our whole community can be thankful to you.
چهارشنبه 28 تیر 1396 11:58 ب.ظ
I'm really enjoying the design and layout of your blog.
It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a
designer to create your theme? Exceptional work!
چهارشنبه 28 تیر 1396 09:42 ب.ظ
This is my first time pay a visit at here and i am actually happy to read all at alone place.
چهارشنبه 28 تیر 1396 08:27 ب.ظ
I really like what you guys are up too. This sort of clever work and coverage!
Keep up the amazing works guys I've added you guys to my blogroll.
یکشنبه 25 تیر 1396 01:03 ق.ظ
Because the admin of this web page is working, no hesitation very rapidly
it will be renowned, due to its quality contents.
شنبه 19 فروردین 1396 03:26 ب.ظ
I simply couldn't depart your website prior to suggesting that I really loved the usual info
a person supply for your guests? Is gonna be again continuously to check up
on new posts
پنجشنبه 4 مهر 1392 05:34 ب.ظ
بسیار مفید بود متشکرم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی