تبلیغات
دکتر صاحباری - درد دل من با شما ، خواهش می کنم این مطلب را تا انتها بخونید، مصرف قرص های ویتامین و مکمل ها:
دکتر صاحباری
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ به پاسخدهی سوالات رایج در مورد بیماری های روماتیسمی و شیوه درمان و عوارض آنها و راههای پیشگیری از عوارض و ابتلا به بیماری های شایع جامعه کنونی مانند آرتروز و پوکی استخوان می پردازد

مدیر وبلاگ : دکتر مریم صاحباری
نظرسنجی
وبلاگ پیش رو چقدر در پاسخ دهی به سوالات شما مفید است؟




آنچه باعث شده که من این مطالب رو بنویسم تمایل عجیب و رو به رشد خانم های میانسال جامعه ما به مصرف قرص های مکمل یا به قول بعضی هاشون ویتامین تراپی است. متاسفانه بعضی از خانم ها که ماشالله در سلامت کامل به سر میبرند اصرار  دارند که دسته ای از این داروها حتما به آنها تجویز بشه که گاها اصراربی اندازه  آنها باعث تاسف می شه. لازم دیدم در این مورد نکاتی رو روشن بکنم.

در ابتدا ذکر می کنم که مصرف این مواد از راه طبیعی و منابع موجود در مواد غذایی ما برای بدن ضرری ندارد صحبت من در مورد استفاده بی رویه از این مواد بصورت دارو است، در ضمن کسانی که بدلیل مشکلات گوارشی قادر به جذب ویتامین ها از مواد غذایی نیستند لازم است تا بصورت تزریقی با نظر پزشک معالج این مواد رو با فواصلی مناسب دریافت کنند:

1. م مواد آنتی اکسیدان که امروزه تبلیغات وسیعی در مورد آنها می شه کار مهمی که در بدن انجام میدن اینه که از تولید موادی به اسم رادیکال های سمی اکسیژن جلوگیری می کنن و بهم خوردن تعادل آنها در بدن یعنی افزایش رادیکال اکسیژن در مقابل مواد آنتی اکسیدان باعث عواقبی من جمله  تشدید روند پیری می شه. اما توجه شما رو جلب می کنم به عنوان "بهم خوردن تعادل بین اکسیژن سمی و آنتی اکسیدان" . می دونید کار این اکسیژن سمی چیه؟ مطمئنا خداوند هیچ چیزی رو دربدن ما بی دلیل نیافریده. وقتی سلول سرطانی در بدن رشد میکنه این اکسیژن سمی برای از بین بردن اون آزاد می شه. وقتی عفونتی وارد بدن می شه این اکسیژن سمی با عفونت مبارزه می کنه. پس وارد کردن مقدار زیاد و طولانی آنتی اکسیدان به شکل دارو با بهم زدن تعادل بین این دو ماده می تونه زمینه تضعیف بدن در قبال عفونت ها و سرطان رو فراهم کنه. موادی مثل ویتامین E ، ویتامین C،     و غیره که به عنوان آنتی اکسیدان بطور رایج و طولانی مصرف می شه و در آکثر داروها به مقداری بسیار بیش از نیاز روزانه وجود داره میتونه باعث ایجاد خطراتی دربدن بشه مثلا رابطه سرطان پروستات و ویتامین E شناخته شده . در ضمن مصرف این ویتامین به مقدار زیاد باعث رقت خون و حتی خطر خونریزی، کاهش جذب سایر ویتامین های محلول در چربی می شود . مصرف زیاد و به شکل داروی ویتامین C باعث تکرر ادرار ، سنگ کلیه و اسهال می شود. در کسانی که مصرف این ویتامین ها بصورت مکمل توصیه می شود باید بصورت دوره ای و مثلا چند روزی در هفته استفاده شود.

2. منابع طبیعی ویتامین C : توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی و مرکبات، کیوی و دیگر میوه‏ها و سبزی‏ها، منابع گیاهی دارای ویتامین ث و جگر منبع حیوانی دارای ویتامین ث است. نگهداری طولانی مدت در یخچال‏، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‏شوند. از این رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند. همچنین شیر مادر نیز دارای مقادیری از ویتامین ث می‏باشد و به همین جهت زنان باردار باید از مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف کنند. همچنین می‏شود این ویتامین را ۳ تا ۶ ماه در دمای زیر صفر نگهداری کرد اما پس از آن تجزیه می‏شود. همچنین در میان سبزی‏ها ۲ سبزی‏های تیره برگ ویتامین ث بیشتری دارند و جعفری شش تا هفت برابر سایر سبزی‏ها دارای ویتامین ث می‏باشد.

3. منابع طبیعی ویتامینE :  روغن‌های گیاهی مثل روغن آفتاب گردان و زیتون ٬ ذرت و بادام ٬ آجیل تازه(فندق ٬ بادام ٬ گردو ) ٬ اسفناج ٬ کلم پیچ ٬ سویا و سیب زمینی دارای مقادیری از این ویتامین می‌باشند.همچنین روغن جوانه گندم غنی‌ترین ماده غذایی از لحاظ ویتامین ای می‌باشد.در میوه‌هایی مثل هلو و یا مارچوبه نیز به طور نسبی این ویتامین یافت می‌شود. میزان نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین ۷ تا ۹ میلی گرم می‌باشد.

3. کلسیم: هر چند تا همین امسال توصیه اکید به مصرف کلسیم مکمل برای افراد مبتلا به پوکی استخوان بود ولی با توجه به عوارض کلسیم بر روی سیستم قلبی عروقی و احتمال افزایش تصلب شرائین توصیه اخیر انجمن جهانی پوکی استخوان به دریافت کلسیم از مواد غذایی طبیعی است مگر در مواردی که فرد نتواند تغذیه اش را اصلاح کند.  جالب است بدانیم دریافت کلسیم از مواد غذایی طبیعی اثر محافظتی بر روی فشار خون نیز دارد. من میزان نیاز روزانه و مواد غذایی حاوی کلسیم را در مقاله جداگانه ای در وبلاگ نوشته ام. سعی کنید حساب کنید که چقدر تغذیه شما کلسیم بدنتان را تامین می کند و بعد کمبود آن را با غذا و یا قرص های تکمیلی جبران کنید.

4. ویتامین D: در مورد ویتامین D و نقش آن در تقویت سیستم ایمنی ، درمان دیابت ،ام اس ، جلوگیری از چاقی و غیره و جلوگیری از پوکی استخوان اخیرا مطالب زیادی ارائه شده و من هم قبلا در مورد آن توضیح داده ام . اما روی صحبتم این جا به کسانی است که به طور اعجاب آوری هر ماه یک آمپول 300000 واحدی ویتامین Dمی زنند‼  این ویتامین از دسته ویتامین های محلول در چربی است که در بدن ذخیره می شود موارد مازاد بر نیاز آن در بدن باعث مسمومیت به صورت افزایش سمی کلسیم می شود که نه تنها اثر عکس بر استخوان ها دارد باعث یبوست، سنگ کلیه و در نهایت با افزایش سمی کلسیم باعث تشنج و نامنظمی ریتم قلب و اختلالات کشنده می شود. در ضمن رابطه سرطان پانکراس نیز با مقادیر افزیش یافته بیش از نیاز بدن  گزارش شده است. در ضمن اخیرا گزارشاتی مبنی بر این است که تزریق آمپول های ویتامین Dچون بطور ناگهانی سطح ویتامین D را بالا می برد در مدتی که این سطح خونی بالاست تا دربدن به محل ذخایر برسد امکان شکستگی ناشی از پوکی استخوان در افراد مبتلا به پوکی ممکن است افزایش یابد. پس مگر در موارد سوئ جذب و مشکلات گوارشی ،تجویز قرص های ویتامین Dارجح است. در مورد نحوه اصلاح کمبود این ویتامین در مبحث پوکی استخوان به تفضیل توضیح داده ام. با توجه به اینکه با تخریب لایه ازن جو ، دیگر آفتاب گرفتن توصیه نمی شود باید برای جبران کمبود ویتامین درصدد برآیید و با مقدار کنترل شده تحت نظر پزشکی که در این زمینه وارد است اقدام کنید. در ضمن برای حفظ نیاز روزانه الان قرص های 400 واحدی ویتامین D در بازار موجود است که با توجه به اینکه دیگر شاید تجویز همزمان کلسیم –د در همه لازم نباشد می توان از آن استفاده کرد.

5. ریز مکمل ها مثل سلنیوم ، روی ، منگنز و غیره: نیاز بدن به  این مواد در طول روز بقدری کم است که من برای این توضیح های عامه فهم معیاری ندارم که بگویم و این مواد در رژیم غذایی همه ما موجود است. این مواد کارشان تنظیم فعالیت آنزیم های بدن مثل آنزیم های آنتی اکسیدان است و در کسی که تغذیه معمولی داردو مشکل گوارشی ، کبدی و یا کلیوی شدیدی که باعث عدم جذب و یا دفع زیاد این مواد شود ندارد هیچ نیازی به دریافت مکمل نیست.

6. آهن: کمبود آن در خانمها تا زمانی که پریود می شوند یک مشکل عمده است که باید به آن توجه داشت اما خود درمانی توصیه نمی شود. آن مقدار قرص آهن که در مدارس به دختران داده می شود درماه برایشان کافی است واز آنجا که تغذیه اصلی ما برای کسب آهن گوشت است و شرایط اقتصادی باعث می شود خیلی از ماها از این ماده محروم بمانیم. اگر تغذیه مناسبی ندارید می توانید با نظر پزشک بعد از پریود بطور متناوب از این قرص استفاده کنید،( در مدارس هفته ای یک عدد قرص آهن به دختران میدهند).اما در صورت وجود کم خونی باید درمان شود ولی ادامه سرخود دارو بدون نظر پزشک خطراتی دارد. آهن می تواند در بدن ذخیره شود و باعث آسیب بافتی شود. در ضمن آنزیم های اکسیدان و التهابی بدن برای فعالیت نیاز به آهن دارند و مصرف بی رویه آن باعث سرحال شدن این آنزیم ها می شود. در کسانی که تالاسمی مینور دارند که خیلی هم یافته شایعی است مصرف بی رویه آهن باعث افزایش ذخایر مضر آهن در بدن می شود که خطرناک است.

آنچه در مورد تغذیه مناسب برای دریافت آهن از مواد غذایی طبیعی مهم است نحوه مصرف آن است:

الف- منابع طبیعی آهن: منابع غذایی آهن‌دار عبارتند از جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج و حبوبات، مثل عدس و لوبیا همچنین میوه‌های خشك (برگه‌ها) بخصوص برگه زردآلو و دانه‌های روغنی.

ب-  مصرف همزمان چایی و قهوه با غذا (تا 1ساعت قبل و بعد) جذب آهن را تا صفر تا 5% کاهش می دهد

ج- مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ث مثل مرکبات با مواد غذایی حاوی آهن جذب آن رابالا می برد(عادت قشنگایرانی ها ریختن لیمو ترش روی کباب است). هویج، سیب زمینی، چغندر، كدوتنبل، گوجه فرنگی، كلم پیچ و شلغم نیز سبب افزایش جذب آهن می‌شوند

د- مصرف زیاد و همزمان لبنیات با آهن درجذب کلسیم و آهن مشکل ایجاد می کند

8. مصرف ویتامین B12 در افراد بالای 60 سال به تناوب مثلا سالی یک تا دوبار بصورت تزریقی به علت احتمال کاهش قدرت جذب این ویتامین از دستگاه گوارش ضرری ندارد. مگر کمبود شدید آن به علت عدم تغذیه با گوشت و یا گیاهخواری و یا اختلال شناخته شده جذب توسط پزشک تایید بشود که مقادیر بیشتر و درمانی مورد نیاز باشد.

7. قرص ها ی مکمل: در کل تمامی این قرص ها دارای مواد نگهدارنده مضری هستند که شما وارد بدن می کنید و در طولانی مدت و مصرف بی رویه و به قول خود من طماعانه معلوم نیست چه بر سر کلیه و کبد ما می آید. اگر دقت کنید حتی بعضی از این دسته داروها کلسیم و آهن را باهم در یک قرص دارد که من توضیح دادم این دو باهم خوب جذب نمی شوندو یا 1500 میلی کلسیم در یک قرص دارد که قبلا گفتم در هر وعده غذایی 500 میلی کلسیم بیشتر جذب نمی شود.

پس بدانید و آگاه باشید که …..

8. و اما سخن آخر:چرا فکر می کنید تغذیه سالم نمی شود داشته باشید و حتما باید قرص خارجی گرون بخورید: اگر موادی مثل سبزی و میوه های ارزان را درعادت غذایی خود بگنجانید مانند کلم ، کاهو ، هویج ، پیاز و سیر و سیب زمینی، به اندازه مصرف موز و آناناس و انبه ویتامین میگیرید و کمتر هم چاق می شوید. مصرف سویا و لوبیا نیز پروتئین لازم را برای بدن شما تامین میکند. تخم هندوانه ها و خربزه ها را جمع کنیدو مثل مادربزرگ هامون برای زمستان آمادش کنید تا مواد مغذی فراوانی به شما برسد. از غذاهای فست فودی کمتر استفاده کنید. یک بادام در روز گاه یک گردو در روز به وعده غذایی خود اضافه کنید. نان را جایگزین شیرنی شکلات فراوان کنید. سیب را فرموش نکنید لازم نیست قرمز و گنده باشه سیب های کوچیک وکج کوله که کرمو هم هستن یعنی طبیعی هستن و کودشیمیایی کمتر خوردن و اونقدر سم توشون نیست که کرمه رو بکشه پس بخوریدش. فریز کردن میوه تازه بیشتر از نگهداری طولانی مدتش در یخچال ویتامین هاشو نگه میداره. در مورد نحوه استفده از آلوئه ورا قبلا توضیح دادم. خرما و یک شکلات کاکائویی در روز مقدار خوبی آنتی اکسیدان به بدن شما می رسونه . به جای قرص یک هویج و یک برگ کاهو و چند تا کشمش در روز به بچتون بدین، استفاده از کدوو کدو تنبل و خیار رو در غذا فراموش نکنید. نارنج تازه رو غذاتون بریزید. یک کم به ژاپنی ها وکره ای ها و طول عمرشون و توجهشون به تغذیه نگاه کنید، ماشالله صدا و سیما هم کم سریال آموزنده ازشون نمیذاره که بگید از کجا بدونم‼ خواهش می کنم این فرهنگ خطرناک رو به نسل بعد منتقل نکنید.

 

 

 

 





نوع مطلب : پاسخ سوالات رایج ، عوارض، درمان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 28 مهر 1392
پنجشنبه 16 شهریور 1396 01:02 ب.ظ
I have to thank you for the efforts you've put in writing this
site. I am hoping to check out the same high-grade content
from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own site now ;)
جمعه 10 شهریور 1396 08:31 ق.ظ
Quality content is the important to attract the visitors to pay a visit the
site, that's what this web page is providing.
سه شنبه 10 مرداد 1396 08:35 ب.ظ
Greate article. Keep posting such kind of info on your site.

Im really impressed by it.
Hi there, You have performed an excellent job. I will definitely digg it and in my
view suggest to my friends. I am confident they'll be benefited from this web site.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:43 ق.ظ
My brother suggested I might like this web site.
He used to be entirely right. This publish actually made my day.
You cann't believe just how much time I had spent for this information! Thanks!
شنبه 19 فروردین 1396 12:52 ب.ظ
Good response in return of this matter with real arguments and telling the whole thing about that.
شنبه 16 خرداد 1394 08:16 ق.ظ
ممنون از اطلاع رسانی خوبتون
شنبه 9 خرداد 1394 06:06 ب.ظ
ممنون از توضیحات رسا وکاملتون
بسیار عالی بود
سه شنبه 21 آبان 1392 11:17 ب.ظ
ممنون عالی بود...!
یکشنبه 28 مهر 1392 09:04 ب.ظ
اززحمات دلسوزانه شما که اطلاعات بسیار مفیدی رادراختیار مان میگذارید صمیمانه متشکرم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی